خیز همسایه برای حضور در بازار ۵۷ کشور همسایه؛ در حال بازتعریف مدلهای سنتی فعالیت.
از دستفروشی تا فناوری
آرکا کاظمی هستم متولد سال ۶۹ در تهران و تحصیل کرده رشته mba و دانشجوی dba هستم. فعالیت شغلی خودم و از ۵ سالگی و با مشاغلی مثل شاگرد بقالی، مسافرکشی، دست فروشی و ویزیتوری آغاز کردم، اما بعدها به واسطه آشنایی با مرحوم دکتر عبدالرضا کردی در اوایل دهه ۹۰ با حوزه نوآوری اجتماعی آشنایی و به مدت ۶ سال (از ۹۲ تا ۹۸) بعنوان سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور فعالیت کردم.
به آغاز آمد این دفتر
ایده اولیه پلتفرم همسایه از سال ۹۸ و با توجه به شناسایی نیازهای جامعه از محل تعامل شکل گرفت. پایهگذاری این ایده با خرید هسته برنامه نویسی از یک تیم در بوشهر آغاز شد و از اسفند سال ۱۴۰۰ با آماده شدن نسخه اولیه اقدام به دعوت از اصحاب رسانه و برگزاری نشست خبری کردیم تا کلیات همسایه را معرفی نماییم. در اسفند سال ۱۴۰۱ همایشی با حضور کارآفرینها برگزار و نخستین نسخه دمو معرفی شد و سپس در خرداد ماه ۱۴۰۱ نسخه اصلی در اختیار عموم مردم قرار گرفت.
که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها
همسایه اولین پلتفرم اکوسیستمی تماما بومی است و برخلاف رویه مرسوم هیچگونه برداشتی از نمونههای خارجی نداشته. این پروژه به دلیل اینکه نخستین بار برای بازار بینالملل تعریف شد با وجود پیشنهادهای کلان، هیچ گاه به سمت سهام فروشی نرفته است تا بتواند نماینده پلتفرم های ایرانی در سطح بین الملل باشد.
یکی برای همه
دغدغه پلتفرم همسایه این است که اقدام به هم افزایی کند. به همین دلیل هماهنگی با مجموعه های گوناگون سازمانی،مردم نهاد،اجتماعی، بخش خصوصی و استارتاپ ها را در دستور کار خود دارد که با وجود زمان بر بودن و پایین آمدن سرعت کار منجر به هم افزایی ارزشمندی شده است.
گام به گام
تا به امروز حدودا ۸ بخش را فعال کردیم که شامل: هم کار (ویژه فعالین مشاغل خانگی)، هم آسا (مشاورین)، هم تا (تعاونی ها)، هم نوع (سازمانهای مردم نهاد)، هم پا (تورلیدرهای محلی)، هم سفر (فعالین کلان حوزه گردشگری و اقامتگاه ها) به عنوان بخش های اصلی هستن. کلیت پلتفرم همسایه ۴۷ ماژول اصلی و ۹۰ ماژول فرعی است. دغدغه ما این است که بتوانیم تا انتهای سال ۱ تا ۳ ماژول دیگر را فعال کنیم. و از نیمه اول سال ۱۴۰۳ طبق رایزنی ها و تعاملات، اتصال خدمات و محصولات هموطنان عزیز را به ۱۶ کشور مانند چین، هند، روسیه، امارات، عمان، قطر و ترکیه را فعال کنیم.
همسایه فرصتی برای همه
دغدغه همسایه شامل شبکه سازی حوزههای مختلفی است. از محورهایی همچون مشاغل خانگی، تعاون، سازمانهای مردم نهاد و گردشگری شروع میشود که بحث توانمندسازی را دارند تا مرحله صادرات، کلونی سازی، بازاریابی، کارآفرینی، برگزاری همایشها و نمایشگاه ها. ما زنجیره ارزش افزوده ای با ۳۰۰ عنوان را طراحی کردیم که تمام اقشار جامعه از سن ۳ سال به بالا در حوزههای مختلف هستند را با مشارکت مجموعههای مختلف مردمی و سازمانی پوشش میدهد تا در چارچوب هم افزایی تعامل برقرار نمایند.
دست به دست هم
برنامهریزی که تا بحال انجام دادیم برگزاری همایشها، نمایشگاه ها، نشست ها و دوره های آموزشی بوده است که با مجموعههای سازمانی و بخش خصوصی در قالب مسئولیت اجتماعی پیش برده ایم. مورد دیگر معرفی سفیران همسایه بوده که سفیران فعالان بخشهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، استارتاپی و دانشبنیان هستند .و دغدغه این را داریم که بتوانیم پویش هایی در قالب مشارکت با رسانه ها و فعالان فضای مجازی برگزار نماییم.
برای اولین بار
همسایه نخستین مدل از شکل خود است. همسایه تنها پروژهای است که برای اتصال به بازار بینالملل طراحی شده و نگاه مشارکت گرایی آن بسیاری از حوزهها را در قالب تعاملات طراحی کرده است. تعامل با سازمانها و فعالین اجتماعی در برنامه همسایه است و فعالیتهای محیطی و میدانی مانند برگزاری همایشها و نمایشگاهها را نیز در قالب پلتفرم همسایه میبینیم و در کنار آن فعالیت در حوزه نمایش خانگی در قالب پلتفرم همسایه تعریف شده است که همسایه را تبدیل به یک اکوسیستم کرده است.ضمن آن که صندوق های تسهیلات، خدمات صادراتی، مسئولیت اجتماعی و ساختار نوآورانه آن برای اولین بار است که ایجاد گردیده.
بازخوردها
در این ۵ ماه با توجه به اینکه تبلیغات گسترده نداشتیم اما تقریبا۳۰۰۰ نصب موفق از ۷ استان کشور داشتیم. و همچنین بازدیدهای بینالمللی داشتیم از کانادا، عمران، امارات، ترکیه و ارمنستان و این به خودی خود از نظر ما بازخورد خوبی بوده است اما قصد داریم در این حوزه بسیار قوی تر ظاهر بشویم. و همچنین یکی دیگر از دغدغههای همسایه این است که بتواند رویدادهای تخصصی خود را با مجموعههای موثر حوزههای مختلف برگزار کند.
همسایه، فروشی نیست
در حال حاضر مشغول مذاکره بابرخی مجموعهها هستیم که بتوانیم در قالب تفاهمنامه به جامعه هدف مان با توان بیشتری ارائه خدمات داشته باشیم هر چند بخاطر نگاه برخی سازمانها که سعی دارند با سهام داری در همسایه حضور داشته باشند با موانعی مواجه شدیم زیرا ما برای ورود به بازار بینالملل یک سری محدودیتها داریم و نمیتوانیم این کار را انجام دهیم، از این رو همسایه مظلوم واقع شده است و حمایت خاصی در این حوزه نشده است. متاسفانه سازمانها و بانکها نگاه بنگاهداری به این حوزه دارند.
بازار بینالملل
بیشترین چالش اخذ تاییدیه سازمانهای متولی بوده است. زیرا همسایه نخستین پروژهای بوده که در این مسیر پیشگام شد و بنابراین توجیه سازمانها سخت و زمان بر بوده است. اما امیدوار هستیم برای سال آینده استارت خوبی را داشته باشیم. البته لازم به ذکر است تا به حال مجموعهها و فعالین بینالمللی با ما همراهی خوبی داشتند در این حوزه و با توجه به ظرفیتهای همسایه در حوزه خدمات ترجمهای ۱۶ زبانه و ترنسفر و جابهجایی مالی، اینها نکته جالب توجهی برای عزیزان بوده است و برای ما به عنوان یک نقطه قوت تلقی میشود.
ما برای وصل کردن آمدیم
تا بحال ۵ تفاهمنامه با مجموعهها منعقد کردیم برخی از آنها شامل: شبکه تعاون تجارت (ایران)، اتحادیه صنایع دستی، خانه خلاق ب، بوده است اما در حال رایزنی با ۹ مجموعه اجتماعی کشور هستیم در حالی که فعالیت این سازمانها خدمات رسانی به اقشار آسیب پذیر است و هدف ما این است که این خدمات را تا حد زیادی تسهیل شده و قوی تر به فعالان این حوزه ارائه دهیم.
واس ماس
ما برخلاف بسیاری از مجموعهها سراغ نسخههای خارجی نرفتیم و خودمان اقدام به طراحی این بخش کردیم تا بتوانیم به عنوان یک فعالیت بومی و دانشبنیان در دنیا مطرح شود. یکی از دغدغههای اصلی همسایه این است که در قالب یک استارتاپ به عنوان فعالیت دیجیتال هویت خود را به همین شکل پیش ببرد و از افزایش نیروی انسانی که هزینه بر است پرهیز کند.
سه گام نصب
کاربران نسخه اندروید از طریق مجموعه مایکت میتوانند اقدام به نصب کنند و در شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام ما لینکهای نسخه وب اپ قرار گرفته و همچنین در حال بارگذاری نسخ سیب اپ، کافه بازار، سیبچه، اناردونی، گوگل پلی و اپ استور هستیم و در گوگل نیز www.hamsayee.ir را اگر سرچ کنند به وبسایت ما برای دانلود نسخ اندروید و ios دسترسی خواهند داشت.
همچنین عزیزان می توانند با وارد نمودن کد معرف ۱۲۳۶۵۹ از تخفیفات، خدمات و امکانات ویژه بهره مند شوند.
انتهای پیام/